Digital bokföring och skattefrihet för gåvor

Skattefrihet för gåvor

till anställda

Under perioden 1 juni 2020 till 31 december 2020 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 1 000 kronor per anställd. Detta gäller utöver den möjlighet att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor.

Att digitalisera sig ska ge lönsamhet!

Har du funderat på digital bokföring men tycker att det finns många obesvarade frågor? 
Är du tveksam och tycker att det är svårt att ta ett beslut?

Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Vi är inne i en tid som går fort och det gäller att hänga med.

Du kan välja att digitalisera eller fortsätta jobba på samma gamla sätt.
Vill du spara tid och pengar?
Då rekommenderar vi att du hänger med på en resa av digitalisering.

  • Vad behöver företaget göra innan ni sätter igång en process för digitalisering? 
    En rymdfärja bränner 85 procent av sitt bränsle före den når atmosfären.
    Med digitaliseringen gäller detsamma - vi måste göra hemläxan först och här handlar det om att planera och att förbereda.

  • Vad behöver ni tänka på?
    Oavsett hur mycket vi digitaliserar så är det människan som kommer att vara skillnaden. Det är människan som ska förändras och vara redo för en förändring.
    Gör resan i rätt ordning - planera och förbered, tänk efter före och agera därefter.

  • Vad kostar det?
    När visionen är lagd för vad det faktiskt är ni vill åstadkomma krävs en process och då även en budget. På kort sikt kommer det att kosta en del men på längre sikt vinner ni alltid på att digitalisera er verksamhet.

Vanliga frågor gällande digitalisering

  • Leverantörsfakturor, vilket system är rätt för mig?
    Svar: Vanligtvis går vi på vad andra säger och vad dem tycker är bra.
    Vårt tips till dig är att tänka kritiskt, "vad behöver jag och hur ska jag jobba med min leverantörsfakturahantering?".

    Ofta köper vi in stora system som är "bra" men där vi inte använder ens hälften av alla funktioner som finns, behovet finns inte. Det finns billigare och enklare lösningar, du vet bara inte om det.Tänk kritiskt och ställ frågan, vilket behov har jag?
     

  • Kundfakturor, hur kan jag effektivisera min hantering kring detta?
    Svar: Det finns sidosystem där du kan hantera dina kundfakturor.

    Skapa fakturan, skicka iväg till kund, importera till affärssystemet för att sedan importera inbetalningsfil för matchning mot fakturan.
    Ofta har du redan tillräckliga funktioner i ditt affärssystem och kan sköta allt i ett system. Du vet väl att via Vismas tjänst - Digitala fakturor och dokument kan du skicka kundfakturor både via e-faktura (företag) och e-post (PDF).
     

  • Om jag får leverantörsfakturan via e-post, måste jag skriva ut den och spara i en pärm då?
    Svar: Nej det behöver du inte. Låt oss gå igenom hur man arbetar med digital bokföring.
    Ett underlag som används i bokföring ska lagras på samma sätt som de blir emottagna. Får ett företag en faktura i brevlådan måste alltså pappret sparas. Får dem en faktura via mail så räknas den som digital och skall därmed även sparas digitalt. Underlaget sparas i den form som du mottagit det. Däremot din bokföring, huvudbok och liknande ska alltid vara digital.

  • Rekommenderar ni digital inläming av årsredovisningen?
    Svar: Ja, det underlättar inte bara för er utan för bolagsverket också.

Meriva Redovisning

Helsingborg | Malmö

040 685  95 51

©2020 by Meriva Redovisning AB

  • Black Facebook Ikon